I begynnelsen av februar i år ble det funnet 30 plastposer i magesekken på en strandet gåsenebbhval på Sotra. Saken fikk stor oppmerksomhet, i nasjonale og internasjonale medier. Mange var overrasket… Det kunne nærmest virke som om mange ikke var klar over at dette var et problem?

Mange aviser og blogger fulgte opp med saker om plast, havet og miljø. Opplysende saker, saker med eksempler på tiltak for å redusere plastforbruket, og saker om hvem som har ansvar for å gjøre noe med problemet.

Mange bedrifter «svarte» på samfunnsutfordringen ved å ta ansvar. Et eksempel her var Finn.no, som gikk ut med kampanjen «Ønskes kjøpt: Havplast». De gikk ut og sa de ville kjøpe 1000 sekker med plastsøppel fra norskekysten for 100 kroner sekken. Kampanjen gikk ut på at de som meldte sin interesse, fikk tilsendt sekker til å samle inn plast i. Når sekken var full, skulle de levere den til en gjenvinningsstasjon, ta bilde der sekknummeret var synlig og opprette en Finn-annonse i kategorien Havplast. Deretter kjøpte finn.no sekken for 100 kroner. Finn.no utfordret videre Storebrand til å bidra. Se prt.scr. fra Facebooksiden til Finn.no:

finn

Eksempler på kommentarer fra privatpersoner her var: «Beste prosjektet på lenge. Go Finn.no! og «Hurra for FINN som startet dette, og for Storebrand som nå har akseptert utfordringen! Håper mange flere blir med på dette supre oppryddings-/miljøprosjektet

Finn.no sin kampanje er et godt eksempel på hvordan en virksomhet kan ta samfunnsansvar.

Kampanjen retter fokus på et stort problem, og har en opplysende effekt. Den viser engasjement og motiverer andre til å ta ansvar. Kunder og potensielle kunder blir begeistret, ytrer sin begeistring slik at mange andre ser – og det er stor sannsynlighet for at kampanjen styrker kundelojaliteten. Just saying… Jeg lar meg i vertfall begeistre for slike tiltak.

Bedrifter og organisasjoner som er sitt ansvar bevisst, som iverksetter tiltak og som kommuniserer disse vil oppnå verdiskapning – økonomisk, sosialt, og i dette tilfellet miljømessig.

Brox Consulting bistår bedrifter og organisasjoner i kartlegging av slike muligheter. Ta kontakt for en uforpliktende samtale. Send en epost til post@broxconsulting.no, eller ring +47 94 17 11 18.

Vennlig hilsen Camilla

en kommentar

Kommentarer er stengt.