Høsten er i emning! Frisk luft, flotte farger og smakfulle blåbær. Fjellet kaller og det får meg til å tenke på…Stormberg. Tur- og sportstøyprodusenten som har vært en foregangsbedrift når det kommer til samfunnsansvar.

Steinar J. Olsen, gründeren bak Stormberg. har ved flere anledninger uttalt at fokus helt fra starten var at de skulle tjene penger på en måte som var bra for dem som var rundt, og for dem selv. Deres verdier gjenspeiler også det: Ærlig, modig, bærekraftig og inkluderende. Stormberg har vedtektsfestet at 1 prosent av omsetningen skal brukes på humanitære forhold, samt at de har en policy på å ansette mennesker som av ulike årsaker har falt utenfor arbeidslivet. De har også strenge etikk- og miljøkrav i forretningsdriften. Sjekk denne videoen hvor Stormberger Jan Halvor snakker om hva etisk handel betyr for Stormberg: Stormberg etisk handel.

Når en vet alt dette kan en jo tenke at dette er veldedighet mer enn business, og at de umulig kan tjene penger? Men det gjør de! Driftsresultatet for 2016 var 11,6 millioner kroner. De har også fornøyde ansatte, tiltrekker seg dyktige mennesker som ønsker å jobbe for dem, og de har et sterkt omdømme.


Når jeg tenker på Stormberg, er det med stor entusiasme. Virksomheter som i tillegg til å ha fokus på profitt og verdiskapning, har fokus på bærekraft og menneskene rundt – det er fremtidens vinnere!

//Camilla